70 22 02 92

Giv mig et kald

Jannich@phoner2support.dk

Svarer indenfor 24timer

Cykelhandler Sørensen var lidt af en haj til markedsføring, dengang i 1970’erne, da han havde både butik og cykelværksted i provinsbyen Roskilde. Man fik nemlig et stykke gratis citronmåne, hver gang man handlede i butikken – og var der noget folk var glade for, så var det et klægt stykke citronmåne.

Ungerne fandt hurtigt ud af nyheden om Sørensens uddeling af søde sager, og var straks snilde og opfindsomme. Der skulle jo købes ventilgummi til cyklen – og det skulle der tit – for selv små køb udløste et stykke citronmåne. Det kunne også være et nye lapper til cykelslangen, man kunne jo aldrig vide om man skulle gå hen og punktere. Sådan et par lapper kostede jo ikke alverden og udløste straks et stykke kage.

Nu var cykelhandler Sørensen en ganske besindig mand, der ikke lod sig hidse op eller slå ud af fatning. Faktisk synes han det var lidt hyggeligt, at ungerne kom forbi med det ene gode påfund efter det andet, i jagten efter kage. Også selv om han måtte drille dem lidt, og ind imellem sige: ‘Jeg synes du punkterer lidt rigeligt for tiden, unge mand…‘, hvilket gav drengene røde ører, og derefter skyndte sig ud af butikken, med endnu et stykke kage i flaben.

Den slags historier om ventilgummi og lappegrej, er snart noget der hører fortiden til. Dæk er nu blevet punkterfrie og cykelhandler Sørensen er for længst gået på pension. Og selv om de giftiggule citronmåner vist stadig findes, så kommer ungerne heller ikke forbi cykelhandlerne i den grad som de gjorde før. Tiden er blevet en anden. Det er virksomhedernes marketing og markedsføring også.

Selv om Sørensens marketings-stunt i dag kan synes gammeldags – og for nogen, måske endda primitiv – så havde den alligevel en værdi. En værdi der gjorde netop hans cykelværksted kendt i lokalområdet. Både børn og voksne kendte til cykelhandler Sørensen, og ville utvivlsomt vælge ham, hvis der skulle købes eller repareres cykel.

Selv om moderne markedsføring er blevet forfinet og digitaliseret – så er det stadig vigtigt at vi kender værdierne af det vi ønsker at markedsføre – og ikke kun fokusere på markedsføringen i sig selv. Markedsføring handler nemlig om værdiskabning og om at værdisætte de produkter og ydelser vi ønsker at verden skal kende. Vi taler med Jannich Rindom om netop værdierne i moderne markedsføring.

Salgscoach Jannich Rindom om at holde fast i sine værdier

Virksomhedsejer Jannich Rindom, der både er uddannet coach (COU) og har tilegnet sig en MasterClass i salg og markedsføring, har gennem hele sin professionelle karriere som både salgschef og salgscoach, arbejdet med værdier i salg, telemarketing og mødebooking. Han har på en bred række af salgsafdelinger hos flere danske virksomheder, været beskæftiget med både uddannelse og coaching i salgsteknikker – og også arbejdet intensivt med værdisætning i branchen. Når temaet kommer ind på markedsføring, fortæller Rindom om vigtigheden i at identificere de værdier man ønsker at promovere som virksomhed og forretningsdrivende:

”Mulighederne er i dag er blevet enorme, men også næsten uoverskuelige. Der er sket så meget på området omkring markedsføring og marketing, at der hver eneste dag åbner sig nye muligheder for at skabe salg, reklame og markedsføring”, lyder det fra Rindom. ”Det skyldes digitaliseringen”, påpeger han. ”Verden er gået online, og det giver nye digitale muligheder vi aldrig har haft før – det kan være svært at vælge rigtigt. Det gælder om at rådføre sig med professionelle på området, være ihærdig med at søge den relevante information, og vælge den rigtige markedsføringsstrategi til netop din virksomheds behov. Derfor er det også altid en sund idé, selv at have en finger med i spillet – og selv være med i forberedelsen og tilblivelsen af den markedsføring vi vælger at bruge. For er der nogen der kender vores virksomheds reelle værdier, så er det os selv – den fordel skal vi gøre brug af, og vi kan ikke forvente at andre eksterne samarbejdspartnere, kender vores virksomhed helt ned i detaljen. Så selv om vi måske gør brug af et bureau, eller søger professionel rådgivning, eller outsourcer vores markedsføring, så er det vigtigt at vi får givet de korrekte informationer og detaljer ud til de samarbejdspartnere der skal assistere os”, siger den erfarne salgscoach.

De grundlæggende kvaliteter

Jannich Rindom påpeger vigtigheden i hele tiden at være bevidste om – og holde fast i – de værdier, vi som virksomhed tilbyder vores kunder, og det marked vi ønsker at være en del af. Det vil sige, at det – helt grundlæggende – ikke handler om værdien i den marketing vi vælger at bruge, men derimod husker at holde fast i de værdier som vore produkter og ydelser har for vores kunder: ”Vi kan nemt fokusere blindt på en farvestrålende markedsføringskampagne, mens vi faktisk glemmer at sætte fokus på værdien i netop de produkter vi prøver at sælge”, slutter Jannich Rindom.

Man kunne sige det på en anden måde: Selv om cykelhandler Sørensen benyttede sig af citronmåner til at tiltrække sine kunder, så var det reelt set ikke kagen som kunderne kom efter. Kunderne kom derimod efter en cykelhandler der solgte solide og prisrigtige cykler, og som samtidig tilbød kvalitetsrigtige reparationer. Det var disse kvaliteter der var den grundlæggende værdi hos cykelhandler Sørensen, og det var den gamle cykelmand jo godt klar over.

Det samme er altså gældende i dag – uanset hvor mange digitale platforme vi bruger, hvor flot vores hjemmeside er, eller hvor mange sociale medier vi vælger at kaste os ud i – så er det den basale kvalitet i vores virksomhed, der er kernen. Der er den der skal ud i verden og finde kunder til os – og den digitale markedsføring er altså blot kanaler, der skal føre budskabet ud. Kunsten er, at få den rigtige besked kanaliseret ud i verden.

Marketing eller Markedsføring?

Faktisk er ordet ‘marketing’ et amerikansk ord der har sneget sig ind i det danske sprog, der traditionelt har brugt ordet ‘markedsføring’. Det handler egentlig om afsætningsøkonomi – og både begreberne ‘marketing’ og ‘markedsføring’, dækker faktisk over alle de mange forskellige aktiviteter der forbinder sig til at udbyde et produkt eller en serviceydelse på markedet. Marketing og markedsføring handler således om virksomhedens idé og filosofi omkring alt lige fra strategi, målsætning og vurdering til markedsundersøgelser, distribution, prissætning, betalingsbetingelser og meget andet. Selvfølgelig også til diverse tiltag omkring reklamer, promotioner og kampagner, der i dag stort set klares online og altså ikke længere ligger og fylder i postkassen.