70 22 02 92

Giv mig et kald

Jannich@phoner2support.dk

Svarer indenfor 24timer

 

Digital magelighed af Jannich Rindom og Henrik Frier.

Dagens jobannonce på Facebook starter med overskriften: ‘Friske, unge salgsassistenter søges til salgsvirksomhed i kraftig vækst‘. Annoncen beskriver i detalje virksomhedens behov for nye medarbejdere, og slutter af med: ‘Indsend venligst email med CV samt inspirerende ansøgning, der fortæller om hvorfor netop du er motiveret for jobbet‘.

Og så ruller svarene ind, ligeledes på Facebook:

”Pm…

Og

”Pb…”

 

Intet andet. Bare disse to små ord, ”pm”, altså det signal der på Facebook-sprog betyder: ”Send mig en privat besked”.

Spørgsmål: ”Hvad er det for en privat besked de motiverede ansøgere gerne vil have at man skal sende til dem”?

Skulle den stakkels rekrutteringsafdeling måske sidde og sende private beskeder til hver enkelt person, der har haft det overdådige besvær med at trykke 2 bogstaver ind på telefonen? Skulle man så forklare jobopslagets indhold en gang til, til de engagerede kandidater som har overkommet anstrengelsen med at kontakte virksomheden med sine to fingerspidser? Skulle man gætte sig til hvem de var – og hvad de ville? Vil man kunne spotte motivation og godt talent ved hjælp af bogstaverne ”Pm”..?

 

Nej, næppe. Der skal vist lidt mere attitude til, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få et job.

Der findes ingen apps der kan vise din personlighed,

dit initiativ og din gode motivation.

Der er ingen øjenkontakt, intet håndtryk – ingen kemi…

De nemme løsninger

Der sker det, at den digitale verden har en tendens til at gøre os magelige. Vi er blevet vant til at trykke på en lille og praktisk knap, og så sker der ting og sager. Verden flytter sig for os. Vi er blevet forvente. Nu er det ikke bare pizzaer der kommer flyvende ind ad døren – nu vil vi også have jobs, med et swipe henover den lille skærm.

Men det virker bare ikke. Det funker ikke i virkeligheden. For der er ingen apps der kan vise din personlighed, dit initiativ og din gode motivation. Der er ingen øjenkontakt, intet håndtryk – ingen kemi. Blot en knap – og så en masse tårnhøje forventninger.

Men det er absolut ikke kun jobansøgere der kan være sløve. I vores virksomheder kan vi også blive lidt for magelige med de digitale værktøjer. ”Al information står på vores hjemmeside”, er ikke et godt budskab at give til en kunde, der henvender sig til os med spørgsmål og behov for information. I alt fald ikke et budskab der er godt nok. ”Det skal jo følges op en god dialog fra en engageret medarbejder – ellers vil det være ligesom at sende en potentiel kunde på porten”, mener salgscoach Jannich Rindom.

”Digitalisering og sociale medier er skam rigtigt gode værktøjer, som er blevet en del af vores hverdag. Men det er ikke nok i sig selv. For de kan også gå hen og være intet andet end ‘varm luft’, der ikke rigtigt fører til noget konkret, hvis ikke vi har den personlige dimension med”, lyder det fra Rindom. ”Det er ligesom at sætte en vare eller ydelse til salg på Facebook. Du kan sætte et flot foto op, skrive en fin tekst og måske få flere tusinde ‘likes’. Men hvis man til syvende og sidste ikke sælger en eneste vare, så er hele projektet jo i princippet mislykkedes”.

 

Jannich Rindom: ‘Den menneskelige vinkel’

Jannich Rindom er ejer og salgscoach i virksomhederne Phoner2Support samt ´Dinerhvervscoach.dk´, og har i en længere årrække ledet, trænet og coachet i en lang række forskellige salgsvirksomheder  – både hos lederne og medarbejderne. Han er også kendt for altid at være fortaler for, at give den kommercielle salgsverden et personligt og menneskeligt ansigt. Rindom fortsætter:

”Det er ikke for at være gammeldags, slet ikke. Vi behøver ikke gå tilbage til drejeskivetelefonen eller den gamle Olivetti skrivemaskine med farvebånd og retteblæk. Men der er bare nogle rigtigt gode værdier i mange af de traditionelle måder vi har dyrket begrebet ‘service’ på igennem tiden. Vigtige værdier, som vi hverken kan eller bør undvære – blot fordi vi er på vej ind i en digitaliseret tidsalder og at alting skal køre i topfart”.

Begreber som ’tillid’, ‘nærvær’ og ‘den gode dialog’ går aldrig af mode. Det er værdier der i den grad er behov for i dag – og som bør være en del af rygraden i enhver virksomhed. Det er bare ikke alle der husker at tage de gamle værdier med ind i en et nyt forretnings-koncept – og det er vigtigt at vi får overført nogle af disse klassiske dyder til den nye generation. Ellers går de tabt, og den eneste dybde der vil være tilbage i moderne kundeservice, er et: ”Ha’ en go’ dag” fra den unge studenter-medhjælper i den lokale 7-Eleven butik.

”Det kan godt gøres bedre – også her i 2019”, insisterer Jannich Rindom. ”Men vi bliver nødt til at have den menneskelige vinkel med, i det vi foretager os i vores professionelle virke. Både som individuel aktør, som medarbejder, og som virksomhed”.

 

Bløde Værdier & Digital Højhastighed

”Så der er fint nok at køre hele den digitale pakke: Den nye hjemmeside er klar, firmaet er på Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Linkedin, der er produceret video til Youtube. Der er lavet SEO-optimering, produceret logo og andet grafisk arbejde, købt Adwords og i skrivende stund er der endda ved at blive udviklet egen app, der skal bringe kunderne tættere på. Den digitale raket er ved at lette – nu lægger vi verden ned!”

”Men nej, der mangler noget. Vi skal være klare og forberedte på at tage godt imod de kunder der nu måtte komme. Er vi ikke det – kan alt det andet glimmer være ligegyldigt. Det er nu vi skal til at have fat i det med de gode kunderelationer, den gode kommunikation og gemen, god forretnings-etik. Det er DET der skal få forretningen til at virke i praksis – så kunderne kan se, at der findes mennesker bag det flotte og velpolerede ydre. Mennesker, der faktisk er interesseret i at yde kunden en god service”.

”Og det er her vi må begynde at dyrke begreber som: Åbenhed, ærlighed, empati og tålmodighed. Vi må udvikle vores lytteegenskaber, have fokus på et godt sprog – både mundtligt og skriftligt – og så sørge for der er en god dialog med kunderne – samt at vi kan hjælpe og assistere dem, når og hvis noget går galt”.

”Vi er også tilbage til den med det vigtige håndtryk, den gode øjenkontakt og evnen til at kunne føre en god telefonsamtale, uden at lyde som en dum gås der aldrig er blevet oplært i at tale med kunder – og som ikke selv evner at sætte sig ind i kundens reelle behov. Apropos kundens behov, så kan kropssproget er også være et tema der kan være værd at arbejde med”.

”I bund og grund handler det om at give lidt modspil til den digitale verdens hurtighed, og bringe lidt dybde tilbage til måden vi alle er blevet lidt overfladiske på – og at genfinde noget vi så banalt kalder ‘de bløde værdier’ ”, lyder det slutteligt fra Jannich Rindom.

Du læse vores senest indlæg ; Værdier i Markedsføring her: